Etiskt dilemma test…

…..var presenterat för mig idag. Min kurskamrat tittade på mig allvarligt och frågade mig hur jag skulle göra om jag var en lokförare och framme vid spåret är 6 människor. Om jag byter spår är det 2 människor. Fortsätter jag rakt fram och kör över om 6 människorna eller byter jag spår och kör över 2 människor som inte var menade att dö från början eftersom jag skulle köra rakt fram hela tiden? Hur du än gör, sa hon, så dör antingen 6 människor eller 2.

Hon lät så himla allvarlig när hon sa detta och allt jag gjorde var och analysera varför dom människorna var där från början

JAG: Kan jag inte ropa på dom att flytta på dig?

HON: *stirrar* Dom är fastbundna.

JAG: Varför då? Alla 8 är fastbundna vid ett spår? Är det en seriemördare lös eller?

HON: *börjar bli röd i ansiktet* Ja, visst, om det hjälper.

JAG: Men varför dödar han dom på det sättet? Är det inte enklare och …ja du vet…*härmar pistolskott*

HON: *ansträngt* Han kanske vill testa dig och se hur du reagerar vid ett etiskt dilemma.

JAG: Yeah right. Detta låter som värsta Die Hard 3.

HON: *blinkar* Oh-kej.

JAG: *härmar skurk* Det är för dags för dig att fatta ett beslut och göra som jag säger annars kommer flera människor att dö.

HON: *ger upp, skakar på huvudet och börjar skratta*

JAG: Vadå?

Det var meningen att vi skulle prata etik som vi hade föreläsning om i förra veckan. Hon ville tydligen vara jättedjup och veta svaret på detta. Oops.

Vad skulle ni välja?

8 svar till “Etiskt dilemma test…

  1. Jag hade kört som sjutton, klippt så många pipäll jag kunde (under förutsättning att en viss påtvingad arbetskollega hade varit en av dem)och sedan låtit mig intervjuas för dyra pengar så du och syrran din sedan kunde plugga utan att vi behövde bråka om pengar med FK, CSN och alla knasiga myndigheter. 😀

  2. men jääädra särriiing, nu hann du före mig juuu 🙂
    Tänkte just skriva att jag hade kört ihjäl allihop.. mohahaha… jag är ju en notorisk galning med uppåtjack i blodet…..
    Det bästa vore om man kunde klyva tåget så ena delen tog det spåret med 2, och den andra delen körde rakt fram, på så vis skulle det gå fort o smärtfritt…. hahaaa:)

  3. *fnitter till er bägge*

    Den här tjejen skulle nog inte fixa 5 minuter med oss tre ihop. Och om vi då också skulle slå ihop alla andra som har samma humor som vi….*fnitter igen*

  4. I know I can, I know I can.. tuuut tuuuut… mohahhaaha

    nuuuu vet jag, vi samlar ihop alla oss som är liksom ja, en kanske 5% av befolkningen, och vi är bäääst…. så knäcker vi alla dom vi inte tycker om på mindre än en pissekvart.. guuud va roligt vi skulle ha 🙂

    kraaaaamen

  5. Guh vad roligt vi skulle ha det. Speciellet oss med kort attention span. Jag retar redan gall feber pa vissa nar jag lyckas klamma in 10 olika amnen i fem meningar. Heh.

    You know you can you know can.

    Kram

  6. Jag skulle ha stannat tåget. Jag hade ju vetat om det var något på spåret.. Dom har ju sådana där visare vid varje kilometer.

  7. Men taget gar inte att stanna. Det ar saboterat.,

  8. nä. Det är inte saboterat för att det är jag som kör det.

Lämna en kommentar